The mediating role of satisfaction with life in the relationship between hope and academic satisfaction among Ecuadorian university students

Título traducido de la contribución: El papel mediador de la satisfacción con la vida en la relación entre esperanza y satisfacción académica entre estudiantes universitarios ecuatorianos

Nazury Santillán-García, Kati Rueda-Espinoza, Zaida Orozco-Moreno, Rodrigo Moreta-Herrera, José A. Rodas

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

The aim is to identify the effect that hope has on academic satisfaction at a direct and indirect level through satisfaction with life in a sample of university students from Ecuador. The method used is based on a descriptive, explanatory mediation and cross-sectional study with SEM techniques. The Sample is formed by 879 participants, 79.6% are women and 20.4% are men. With ages between 18 and 67 years (M = 29.71, SD = 7.92). The students are from 10 public universities in Ecuador, divided into 22 undergraduate courses. The results are that the levels of hope, life satisfaction and academic satisfaction are moderate and high. Hope and satisfaction with life explain 24.6% of the changes in the variance of academic satisfaction. Satisfaction with life plays a mediating role and explains 58.6% of the total effect of the relationship between hope and academic satisfaction. It is concluded that hope exerts both a direct and indirect effect through life satisfaction on the academic satisfaction of university students in Ecuador.

Título traducido de la contribuciónEl papel mediador de la satisfacción con la vida en la relación entre esperanza y satisfacción académica entre estudiantes universitarios ecuatorianos
Idioma originalInglés
Número de artículo500154
PublicaciónRevista de Psicodidactica
Volumen30
N.º1
DOI
EstadoAceptada/en prensa - 2024

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2024 Universidad de País Vasco

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'El papel mediador de la satisfacción con la vida en la relación entre esperanza y satisfacción académica entre estudiantes universitarios ecuatorianos'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto