Teacher education and critical thinking: Systematizing theoretical perspectives and formative experiences in Latin America

Título traducido de la contribución: Formación docente y pensamiento crítico: Sistematización de perspectivas teóricas y experiencias formativas en Latinoamérica

Yamith José Fandiño Parra, Andrea Muñoz Barriga, Rodolfo Alberto López Díaz, Jairo Alberto Galindo Cuesta

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

13 Citas (Scopus)

Resumen

Within the theoretical framework of teacher education and critical thinking, this work of systematization of educational experiences sought to track trends and identify perspectives in Latin America by collecting data through two different stages: a documentary review and the analysis of a qualitative online survey. The results suggested that the cognitive approach prevailed in the conceptualization of critical thinking, confirming that it is a process of acquisition and development of mental abilities, which could be developed through critical training in reading and writing. However, there was an absence of proposals that addressed attitudinal, motivational, and emotional issues.

Título traducido de la contribuciónFormación docente y pensamiento crítico: Sistematización de perspectivas teóricas y experiencias formativas en Latinoamérica
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)149-167
Número de páginas19
PublicaciónRevista de Investigacion Educativa
Volumen39
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 3 ene. 2021

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2021 Asociacion Interuniversitaria de Investigacion en Pedagogia. All rights reserved.

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Formación docente y pensamiento crítico: Sistematización de perspectivas teóricas y experiencias formativas en Latinoamérica'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto