Inclusion in higher education in Argentina, Colombia, and Ecuador: Conceptualizations, advancements and challenges in access, retention, and graduation

Título traducido de la contribución: Inclusión en Educación Superior en Argentina, Colombia y Ecuador

Ingrid Anzelin*, Clelia Pineda-Báez, Ingri Marcela Moreno Perdomo, Marianna Galli, Diana María Calderón Salmerón

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

Despite mounting political and social pressures to ensure the inclusion of historically marginalized groups in higher education, progress in Latin America remains insufficient. This study examined how inclusive education was conceptualized at the university level in Argentina, Colombia, and Ecuador, and identified the advancements and challenges for diverse student groups in terms of access, retention, and graduation. This qualitative comparative study was based on an analysis of official documents on inclusive education from the three countries and on in-depth interviews with experts and leaders of inclusion programs from public and private universities in each country.
Título traducido de la contribuciónInclusión en Educación Superior en Argentina, Colombia y Ecuador
Idioma originalInglés
Número de artículo102645
PublicaciónInternational Journal of Educational Research
Volumen132
DOI
EstadoPublicada - 2025

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2025

Financiación

FinanciadoresNúmero del financiador
Red de Decanas y Decanos de Educación de Universidades Latinoamericanas
Universidad de la SabanaEDUPHD-19–2021

    Palabras clave

    • inclusion
    • higher education

    Citar esto