Abstract
The purpose of this research was to understand the personality traits that affect the performance of university professors in teaching and research functions. Two hundred and twenty-one professors participated in the research; the personality test 16 PF-5 was administered in order to obtain information on factors and personality traits. Teaching performance was measured through their results in the process of evaluation of teaching performance in the classroom, and research performance through data on their participation in research projects and information about their scientific publications. Regarding the performance as teachers, the results indicate that there is no influence of personality traits or factors. On the contrary, the results show a significant relationship (p < 0.05) between their performance as researchers and the traits AFFABILITY (p = 0.001) and ABSTRACTION (p = 0.001), as well as in the SELF-CONTROL factor (p = 0.038).
Translated title of the contribution | Traits of personality that affect the performance of the professors of the PUCE matrix in the functions of teaching and research |
---|---|
Original language | Spanish |
Pages (from-to) | 331-349 |
Number of pages | 19 |
Journal | Estudios Pedagogicos |
Volume | 44 |
Issue number | 1 |
DOIs | |
State | Published - 2018 |
Bibliographical note
Publisher Copyright:© 2018, Universidad Austral de Chile.
Funding
Por lo antes expuesto, se puede ver que ambos temas, personalidad y desempeño, están estrechamente vinculados, pudiendo así los rasgos de personalidad influir en el desempeño laboral. Existen algunas investigaciones en los que esta relación ya ha sido indagada; (Artigas 2014) por ejemplo, analizó las correlaciones entre los factores de la personalidad y el desempeño por competencias (conocimientos, habilidades y actitudes) de los médicos residentes del Instituto Nacional de Cancerología de México, basándose en los Cinco Grandes Factores de McCrae y Costa (apertura, responsabilidad, extraversión, cordialidad y neuroticismo) y la Tipología de Jung. Este estudio encontró las siguientes relaciones entre estas variables: los conocimientos presentaron correlaciones negativas con la sensación y el pensamiento, las habilidades se correlacionaron positivamente con la responsabilidad y negativamente con el neuroticismo, y las actitudes positivamente con la cordialidad.
Funders | Funder number |
---|---|
Tipología de Jung | |
Instituto de Ecología, Universidad Nacional Autónoma de México |